VAIKUSEMINUTITE PROGRAMM
Vaikuseminutite programmi koolituste üks põhieesmärk on toetada õpetajate, laste ja noorte sotsiaal-emotsionaalset pädevust. Koolitusprogrammi teine baasiline komponent on teadvelolek, mis kätkeb endas lahke, uudishimuliku ja hinnanguvaba tähelepanuga hetkes olemist. Teadveloleku harjutustel on leitud mitmekesist mõju inimeste psühholoogilisele heaolule (Sibinga et al., 2016; Etherington & Costello, 2019; Marusek et al., 2018; McKeering & Hwang, 2019, Weare, 2018), eneseteadlikkuse ja enesejuhtimise kasvu toetamisele (Thieery et al., 2016) ning sotsiaalse teadlikkuse, sh empaatiavõime ning sotsiaalsete oskuste arengu toetamisele (Cheang et al., 2019).
Sotsiaalse ja emotsionaalse õppimise keskmes on Vaikuseminutite koolitusprogrammis järgmised oskused: eneseteadlikkus (teadmine sellest, mida tunned ja miks), enesejuhtimine (mida teha nende tunnetega), sotsiaalne teadlikkus sh empaatia (teiste mõtete, tunnete ja vaatenurga mõistmine), suhteoskused (eelneva kasutamine et luua häid suhteid ja teha koostööd) ja vastutustundlik otsuste tegemine.
Vaikuseminutite koolitusprogramm õpetajale
Õpetajate sotsiaal-emotsionaalse pädevuse kasv Vaikuseminutite koolitusprogrammi mõjul leidis tõendust Tervise Arengu Instituudi korraldatud ja Balti Uuringute Instituudi läbiviidud kontrollgrupiga uuringus. Lisaks sotsiaal-emotsionaalse pädevuse kasvule leidis tõendust, et Vaikuseminutite koolitusprogramm parandas õpetajate suhteid (sh õpilastega, eraelus ja kolleegidega), rahulolu tööga ja stressiga toimetulekut. Uuringu põhjaliku aruande kohaselt tundsid koolitustel osalenud õpetajad end enesekindlamalt ja võimelisemana oma emotsioone juhtima ning klassiruumi keskkonda parandama, sh toodi Vaikuseminutite koolitusprogrammi järel eriti esile just enesekontrolli suurenemist ja paremat arvestamist erinevustega. Koolitustel osalemine aitas paljudel õpetajatel taastada usu oma võimetesse ja soovi töötada õpetajana. Õpetajate kogemustega lühikokkuvõtte leiab siit.
Vaikuseminutite koolitusprogramm õpetajale on lahtiselgitatud siin:
https://vaikuseminutid.ee/koolitusprogramm-opetajale/
Vaikuseminutite noortekursus
Noortekursuse mõju uuris (Vaikuseminutid, s.a.) 12 Eesti koolis Tartu Ülikooli uurimisgrupp (Kristel Põder, Kenn Konstabel, Teri Talpsep). Õpilastel, kes osalesid sügisel noortekursusel, ei tõusnud septembrist novembrini stressitase, samas kui kontrollgrupil kasvas stress järsult (stressimarkerid saadi vereanalüüsidest). Enesekohaste küsimustike järgi oli noortekursusel osalenutel vähem kurnatust (nii kursuse järel kui neli kuud hiljem) ning kavakindlalt harjutusi teinud õpilastel esines ka vähem ärevuse ja paanikahoogude sümptomeid.
Aastast 2023 on Vaikuseminutite Noortekursus Tervise Arengu Instituudi teadusnõukogu poolt hinnatud tõendatud mõjuga ennetustegevuseks.
Vaikuseminutite Noortekursuse kohta saab lähemalt lugeda siit:
https://vaikuseminutid.ee/vaikuseminutite-noortekursus-koolidele/
https://vaikuseminutid.ee/tai-hinnang-kasutusvalmidusele/
Terviklik programm “Heaolu loov lasteaed ja kool”
Vaikuseminutite süsteemse toe, programmi “Heaolu loov kool ja lasteaed” sihiks on praktiliste oskuste kaudu positiivselt mõjutada organisatsiooni kultuuri, aidates vähendada kõigi osapoolte stressi ning ennetada kurnatust, konflikte ja pingelist õhkkonda. Lisaks tõendatud mõjuga koolitusprogrammile õpetajatele ning noortekursusele sisaldab programm ka juhtgrupi jõustamist organisatsioonikultuuri teadlikul suunamisel, õpetajate jätkutuge, toetavaid ja arendavaid võrgustikukohtumisi programmiga liitunud asutustega üle Eesti ning noorematele lastele suunatud mängulist oskuste õppe kursust.
Programmi “Heaolu loov lasteaed ja kool” kohta saab infot siit:
https://vaikuseminutid.ee/susteemne-tugi-haridusasutustele/