Valu vähendamine

Tee KOHE midagi sellist, mis aitab Sul enesetunnet parandada .

Heaolutunde 10 saladust

Kasuta oma viit meelt – sinu meeled aitavad sul valu leevendada.

Harjutus 1.

Nägemine Suuna oma tähelepanu millelegi ilusale nt maal, foto, loodus, lemmiksaade teleris vms ja vaata seda. Hoia oma nägemistähelepanu sellel, kirjelda oma peas, mida sa näed, pööra tähelepanu igale väikesele detailile. Kui tähelepanu hajub, too see uuesti vaadeldavale esemele tagasi.
Kuulmine Kuula oma lemmikmuusikat, looduse hääli, laula. Kuula tähelepanelikult, püüa helisid eristada. Kui tähelepanu hajub, too see uuesti kuulatavale tagasi.
Haistmine Proovi märgata lõhnu enda ümber – nuusuta oma lemmikseepi, -aroomiõli, -parfüümi, looduse lõhna, head toidulõhna.
Maitsmine Maitse midagi – suuna oma tähelepanu maitsele, keskendu maitsele. Milliseid maitsenüansse sa tunned? Söö aeglaselt ja naudi igat momenti.
Kompimine Pane jalga pehmed sokid, paita pehmet materjali, võta kaissu kaisuloom või paita lemmiklooma, tee endale massaaźi või lase end masseerida.

Harjutus 2.

5 Loetlen 5 asja, mida ma näen
4 Loetlen 4 asja, mida ma kuulen
3 Loetlen 3 asja, mida ma puudutan
2 Loetlen 2 asja, mida ma maitsen või nuusutan
1 1 sügav sisse-välja hingamine. Tunnetan hingamist oma kehas.

Väldi uimasteid ja alkoholi

Võib küll tunduda, et uimastid ja alkohol toovad hetkeks leevendust, kuid tegelikkuses sinu probleemid vaid suurenevad. Pealegi häirivad meelemürgid oluliselt probleemidele lahenduste leidmist. Sinu probleemilahendusvõime on hetkel stressi tõttu häiritud. Ära häiri seda lisaks meelemürkidega.

Küsi endalt:

  • Kas need mõtted minu peas on faktid või arvamused?

Fakt või arvamus?

  • Mis on minevikus aidanud mul oma enesetunnet parandada?
  • Mida ma saan kohe teha, et minu enesetunne paraneks?
  • Mis annab minu elule tähenduse? Millised on minu eesmärgid, unistused, elu väärtused (nt perekond, sõbrad, teiste aitamine, lemmikloom, töö, õppimine, loodus)?

Ütle endale:

  • Ma olen siiani hakkama saanud. Ma saan hakkama ka järgmised …. (nt 10 minutit, 3 tundi, 3 päeva).
  • Aja jooksul muutub pilt realistlikumaks ja ei tundu enam nii halb.
  • Depressioon on ajutine – see möödub.
  • Enesetapp on tagasipöördumatu lahendus ajutistele probleemidele.
  • Stress häirib minu mõtlemist. Need mõtted on stressi ja depressiooni hääl. Need ei ole faktid. Ma ei pea nende järgi toimima.
  • Enamus inimesi saab raskustest üle. Ühel päeval vaatan ma sellele olukorrale tagasi ja rõõmustan, et valisin elu.

Kirjuta üles:

Turvalise toimetuleku tööleht

Kui sul esinevad aeg-ajalt enesetapumõtted, siis käesolev tööleht aitab sul mõtteid korrastada.

Enesetapumõtete korral järgi samm-sammult oma plaani kuni tunned end turvaliselt.
Enesetapumõtted on tugeva emotsionaalse valu tulemus ja sel hetkel on toimetulek puudulik. Seetõttu on vaja vähendada valu ja suurendada toimetulekuviise.
Enesetapp on tagasipöördumatu lahendus ajutistele probleemidele.
Need valusad tunded lähevad mööda.
Hoia töölehte seal, kust sul on võimalik see vajadusel kiiresti leida.

Turvalisuse tagamise kaart

Täida kaart ja hoia enda läheduses. Vajadusel loe kaarti.

Alternatiivsete mõtete ja tegevuste tööleht