Toimetulek traumeeriva sündmusega

Keha “mäletab”

  • Kui inimene elab läbi trauma, siis öeldakse, et ta kogeb ”sõnatut hirmu”.
  •  Selle sündmuse emotsionaalne mõju võib segama hakata võimet kogetut sõnadesse panna.
    Oma kogemuse jagamine teistega muutub raskeks.
  •  Hiljem “mäletame” me ohtlikke ja hirmutavaid sündmusi oma emotsioonide ja kehaga, sest
    see aitab meil järgmisel korral ohtu sattudes kiiremini reageerida. Meie keha reageerib enne,
    kui me jõuame mõelda.
  •  Kui juhtub midagi, mis millegagi meenutab varasemat ebaturvalist kogemust (seda
    kutsutakse päästikuks), siis isegi kui sa oled hetkel väljaspool ohtu, sinu aju
    registreerib ohu enne kui nn mõtlev aju jõuab meelde tuletada ja keskenduda
    tõsiasjale, et nüüd on olukord teine ja sa oled praegu turvalises olukorras.
  •  Kui meile meenub midagi ilma mälupiltideta või sõnadeta, või kui me ei mäleta üldse mitte
    midagi, siis ei tundu see nagu minevikumälestus. See tundub nagu PRAEGU!

Kui sulle tundub, et juhtunuga seonduvad asjaolud segavad sul keskendumast igapäevaelu toimingutele, segavad koolitööd, või sa käid juhtunut ikka ja jälle oma peas läbi ning ei saa rahu, või sa oled märganud, et uni on saanud häiritud või kui su tulevik teeb sulle suurt muret, või kui sa tunned end rahutuna ja ärevana, siis võivad olla abiks alljärgnevad võtted.

Tunnikavad

Lasteaed – Tunded ja nendega toimetulek juhendmaterjal lõdvestus juhendmaterjal_kujutlus tl miks ma mõnikord nii kurb olen (1) 1.-3. klass – Tunnete mõistmine tl kraadiklaas (1) jäämägi 1.-3. klass – Tunnete nimetamine otsi_emotsioone joonista emotsioone (1) 1.-3. klass – Meeldivate tunnete kasvatamine juhendmaterjal lõdvestus meeldivate tunnete_kasvatamine juhendmaterjal_kujutlus   1.-3. klass – Tunnetega toimetulek tl_vihalaused (1) 4.-7. [...]

Sündmuse käsitlemine

Kirjutamismeetodsobib vältimiskäitumise korral juhtunu käsitlemiseks (autor: J.Pennebaker) Kirjuta iga päev kolme kuni viie päeva vältel Kirjuta iga päev 15 kuni 30 minutit järjest, segamatus ümbruses Kirjuta üles oma mõtted ja sügavaimad tunded seoses juhtunuga Kirjutatu võib seostada mineviku, oleviku või tulevikuga, suhetega, sellega, kuidas see olukord on sind mõjutanud, ja oma praeguste ja tulevaste soovidega. [...]

Pealetükkivate mõtete ohjamine

Kirjuta mõtted üksikasjalikult üles Muuda tekst “tobedateks” laulusõnadeks, mida võid omaette laulda Pane mõtted uude järjestusse, loe neid tagant ettepoole, tee mõni “naljakas” muutus Kasuta jõulisi mõtteid või toimetulekut väljendavaid väiteid: näiteks ma teen, mida suudan, ma saan abi, ma tulen toime Mõtete peataminesobib samuti pealetükkivate häirivate mõtete ohjamiseks Leia pealetükkiv mõte Kui see on [...]

Emotsioonide vaoshoidmine

Kui midagi väga häirivat on juhtunud, siis toob see paratamatult kaasa häirivaid mõtteid, emotsioone, kehaaistinguid, mälestusi jm ning nendega tegelemine peaks olema ajastatud ja sulle jõukohane (st et ei ujutaks sind üle ülitugevate tunnete ja kehaaistingutega). See ülesanne on siinkohal väga palju abiks. Konteinerisse saab ajutiselt hoiule panna stressi, emotsioone, probleeme ja neid ka vajadusel (kui sul on [...]