Emotsioonid ja mõttemustrid
Emotsioonidega seotud vallandajad on tavaliselt negatiivsed mõtted ja tunded nagu ärevus, depressioon, lootusetus ja pessimism. Meelistegevus arvutis pakub negatiivsetele tunnetele vastukaaluks positiivseid emotsioone ja seetõttu hakatakse seda tegevust kasutama kui toimetulekuviisi iga kord, kui negatiivsed mõtted ja tunded vallanduvad. Arvutisõltuvuse korral tunneb inimene arvutis oma meelistegevust sooritades naudingut, põnevust, rõõmu jms. positiivseid tundeid, mistõttu ta “õpib” ära käitumise või toimetulekuviisi, mis negatiivseid mõtteid ja tundeid vaigistavad. Mida enam oma meelistegevuses olla, seda raskem on edaspidi ilma selle tegevuseta hakkama saada, sest eemalolek arvutitegevusest vallandab koheselt negatiivsed tunded. Kuna meelistegevused arvutis pakuvad rahulolu, kontrollitunnet, tõstavad enesehinnangut ja kuuluvustunnet, siis tasapisi asendub realistlik maailm virtuaalsega. Kui realistlku elu tegemised jäävad unarusse, siis toob see omakorda kaasa süvenevad negatiivsed mõtted ja tunded, lisanduvad enesesüüdistused ning toimetulekuks põgenetakse taas oma virtuaalmaailma ja kujuneb “nõiaring”.
Elusündmused
Meelistegevuse liigse kasutamise võivad vallandada ka teatud kindlad olukorrad või sündmused. Näiteks iga kord kui tekib lähedasega tüli, iga kord kui kohustused kasvavad üle pea, iga kord kui Sinu tegemisi kritiseeritakse jne. Edasi jätkub tegevus sarnaselt nagu emotsioonide ja mõttemustri alalõigus oli kirjeldatud. Arvutitegevuse kasutamine negatiivsete sündmustega toimetulekuks ei lahenda tegelikke olukordi, pigem muutuvad need veelgi halvemaks.