Miks me alustame õpetaja enesehindamisega?
Seepärast, et uuringud osutavad üsna üksmeelselt, et õpetaja enda SE-pädevusel on tema õppijate SE-pädevuse kujunemises ja paremas toimetulekus oluline ja unikaalne roll.
Õpetajate SE-pädevus mõjutab õpilasi vähemalt kolmel moel:
- õpetaja-õpilane suhte kvaliteet. Paremate emotsiooni regulatsiooni ning suhtlus- ja probleemi lahendamise oskustega õpetajad suudavad luua õpilastega positiivsemad, koostöisemad ja turvalisemad suhted. Head suhted õpetajatega võimaldavad õpilastel sotsiaalselt paremini kohaneda ja edeneda akadeemiliselt;
- õpetajad on õpilastele SE-oskuste mudel. Õpilased näevad õpetaja tegutsemist stressirohketes olukordades iga päev ja võtavad sellest käitumisest eeskuju. Samuti õpivad nad selle põhjal, kuidas lahendab õpetaja olukordi õpilastega, kellel on vähesemad sotsiaalsed oskused ja kes vajavad juhendamist;
- õpetaja SE-pädevus mõjutab suure tõenäosusega tema klassi organiseerimist ja juhtimist. Rahuliku, organiseeritud ja hästi reguleeritud klassikeskkonna saavutamine nõuab, et õpetaja reguleerib oma emotsioone hästi, juhib oma käitumist ning loob usalduslikud suhted nii õpilaste, lastevanemate kui kolleegidega.
Sellest, kuidas õpetaja saab luua õpilasi toetavat koolikliimat ja häid suhteid klassiruumis, loe lisaks peaasi.ee veebilehelt. Uuri lähemalt:
Väheoluline ei ole ka õpetajate enda vaimne tervis ja suhete kvaliteet, mille oluline alustala on samuti SE-pädevus. Näiteks õpetajate stress ja läbipõlemine mõjutab negatiivselt kõiki kolme õpetaja SE-pädevuse mõjumehhanismi õpilaste toimetulekule, mida eespool kirjeldasime. Mida teadlikum õpetaja enda SE-pädevusest on, seda tõhusamalt saab ta enda tegutsemist ja arengut juhtida.
Õpetaja enda SE-pädevusest ja selle hindamisest saab rohkem infot kursuse teisest ehk hindamise teemast.