SE-pädevus ja turvalised suhted koolis

Läbitud 7%

SE-pädevus ja turvalised suhted koolis

Haridusasutuste kontekstis on omaette katsumus hoolivate ja turvaliste suhete kujundamine. Õpetajate igapäevane väljakutse on toetada õpilaste suhteid ja suhtlemist nii, et arusaamatused ja konfliktid saaks lahendatud ning kiusamine ära hoitud. SE-pädevuse süstemaatiline arendamine on ka üks tõhusa kiusuennetuse võtmekomponent. Hea oskus iseenda ja oma kaaslastega toime tulla jätavad kiusamisele vähe ruumi. Seetõttu kasutab enamik tõhusaid kiusuennetusprogramme ühe tegevusena just laste ja noorte SE-pädevuse toetamist. 

Eesti koolides on näiteks kasutusel tõendatud mõjuga VEPA ja KiVa programm, kasutust on leidnud ka „Kiusamisest vabaks“, MTÜ Noorteühing Tugiõpilaste Oma Ring Eestis (TORE) ja MTÜ Vaikuseminutite sekkumised. Kusjuures kiusuennetusprogrammide kokkuvõttev metaanalüüs osutab, et SE-pädevuse arendamine on küll oluline, kuid mitte piisav, selle kõrval peab õpilastele õpetama kiusamise märkamist, äratundmist ja sellesse sekkumist .  

Järgmistes teemaplokkides uurime lähemalt, kuidas SE-pädevust üldse määratletakse, millest see koosneb ning kuidas seda hinnata ja arendada. 

Uuri allolevalt jooniselt, kuidas kursuse osad SE-pädevuse sünteesimudeliga ühenduvad.

Joonis 1: Sotsiaal-emotsionaalse pädevuse sünteesmudel ja kursuse sisu. Koostanud E. Malleus-Kotešegarovi poolt Jones & Bouffard, 2012, CASEL, 2017 ja Goleman & Senge, 2014 põhjal.

Sind ootavad ees järgmised teemad:

  1. Mis on sotsiaal-emotsionaalne pädevus?
    1.1 Baas: täidesaatvad funktsioonid ja SE-pädevuse areng
    1.2 Eneseteadlikkus ja enesejuhtimine
    1.3. Sotsiaalne teadlikkus.
    1.4Prosotsiaalsed oskused. Suhete loomine ja juhtimine
  2. SE-pädevuse hindamine 
  3. SE-pädevuse arendamine

APA: American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). 20 peamist psühholoogiapõhimõtet õpetamise ja õppimise kohta lasteaias ja üldhariduskoolis. Allikas: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-estonian.pdf.

Bailey, R., Jones, S. M. (2019). An integrated model of regulation for applied settings. Clinical child and family psychology review, 22, 2–23.

Goleman, D., Senge, P. (2014). The Triple Focus: A New Approach to Education. More Than Sound, LLC Florence.

Jones, S. M., Bouffard, S. M., Weissbourd, R. (2013). Educators’ social and emotional skills vital to learning. Phi Delta Kappan, 94(8), 62–65.

Jones, L., Doces, M., Swearer, S., Collier, A. (2012). Implementing bullying prevention programs in schools: A how – to guide. Berkman Center Research Publication, (2013-1).