Peavalu

Peavalud on sagedaseks neuroloogiliseks kaebuseks kogu maailmas.

MILLINE PEAVALU SUL ON?

Peavalud jaotatakse primaarseteks ja sekundaarseteks. Primaarsete puhul on peavalu iseseisev haigus. Sagedasemateks on pingetüüpi peavalu, migreen. Sekundaarsed peavalud kaasnevad mõne teise haigusega. Neid ravitakse koos põhihaigusega. Uuri järgi, milline peavalu Sul on: 

KUIDAS PEAVALU LEEVENDADA?

Esmalt selgitada välja peavalu põhjus. Valuvaigistite kasutamisel jälgige, mitu päeva kuus neid vajate. Kui valuvaigisteid tarbida 10 või enam päeva kuus vähemalt 3 kuud järjest, võivad need hakata ise peavalu esile kutsuma. Peavalude ravi jaotatakse ägeda valuhoo ja preventiivseks raviks. Lisaks valu ravile saate enesetunnet leevendada järgnevalt:

Puhka:

Võimalusel heida pikali jahedasse pimedasse ruumi, sule silmad ja proovi puhata 10 minutit või soorita lõdvestusharjutusi http://peaasi.ee/lodvestusharjutused/

Vähenda koormust.

NB! Kobarpeavaluga inimene ei suuda valuhoo ajal rahulikult olla.

Külm:

Lama rahulikus hämaras ruumis ja aseta otsmikule või silmadele jahe kompress. Võid masseerida jäätükiga otsmikku või oimukohti näiteks 5-10 minutit. Kui aju tajub külmatunnet, jääb tal vähem tähelepanu valule. Mõnedel inimestel võib külmaärrituse toimel peavalu tugevneda või vallanduda (näiteks külma söömisest/joomisest või külmast ilmast tingitud peavalu).

Soe:

Ärgates hommikul peavaluga võib mõnedele inimestele leevendust tuua tass kohvi (kui oled regulaarne kohvijooja), kerge hommikueine ja soe dush.

NB! Migreeni korral võib soojus peavalu tugevamaks teha.

Uni:

Migreeni korral võib valu leeveneda magades.

Valu eemale juhtimine:

Valu võib olla kergem taluda, kui keskenduda mõnele tegevusele näiteks kerge koormusega töö, hobi, meeldiva muusika kuulamine, lihaslõõgastus meetodid, meditatsioon, sügav hingamine, visualiseerimisharjutused jne.

Massaaz:

Võid proovida masseerida oimukohti või kaelalihaseid, avaldada kerget survet kulmu piirkonnas ja silmade ümbruses. See lõdvestab pinges lihaseid, rahustab meelt, alandab stressi.

NB! Juba alanud migreenihoo korral ei pruugi sellest abi olla, mõni migreeniga inimene ei talu ka valu ajal puudutust.

Kerge füüsiline koormus:

Pingetüüpi peavalu võib leeveneda värskes õhus jalutades, sooritada kaelalihaspinget leevendavaid harjutusi.

NB! Migreeni korral võib füüsiline koormus muuta peavalu tugevamaks.

KUIDAS PEAVALUSID ENNETADA?

Toitu korrapäraselt:

Söö korraga vähem, aga sagedamini – 5 väiksemat söögikorda on parem kui 3 suurt. See aitab hoida veresuhkru taseme ühtlase kogu päeva. http://toitumine.ee/

Joo vett:

Peavalu võib olla üheks esmaseks vedelikupuuduse tunnuseks. Organismi veevajadus on erinev ja sõltub mitmetest asjaoludest. Täiskasvanud inimese veevajadus on 28-35 ml kehakaalu kilogrammi kohta, mille sisse arvestatakse ka toiduga saadav vedelik. Parim jook on  vesi.

http://toitumine.ee/energia-ja-toitainete-vajadused/vesi

Pea piiri kohvi joomisel:

Ülemäärane kofeiini sisaldavate jookide tarbimine või äkiline kohvist loobumine võib vallandada peavalu.

Korrapärane unereziim:

Unehäired, liiga kaua või vähe magamine võib soodustada peavalu.

Püsi normaalses kehakaalus:

Peavaludega inimestel võib ülekaal  muuta peavalusid sagedasemaks.

Enneta ülemäärast stressi:

Emotsionaalne pinge tekitab ka lihaspinget. Pingelistes olukordades tee regulaarseid pause, lõdvestu meeldivat emotsiooni pakkuva tegevusega, näiteks jooga, meditatsioon, hobi, kuula meeldivat muusikat jne. See rahustab ja viib mõtted muredest eemale. Stressijärgne pingelangus võib olla üheks migreeni vallandavaks teguriks.

Puhka arvutiga ja nutiseadmetega töötamisest:

Pikemat aega arvutiga töötamine võib muuta peavalude suhtes vastuvõtlikumaks. Põhjuseks võib olla pikaajaline intensiivne vaimne keskendumine, halb kehaasend ja sellest tekkiv lihaspinge, eriti kaelas. Tee 30 minuti järel paus 5 minuti, liigu ringi, venita lihaseid, pööra pilk arvutiekraanist kaugemale. See vähendab lihaspinget silmades ja kaelas.

Liigu regulaarselt:

Regulaarne mõõduka koormusega füüsiline aktiivsus võib vähendada peavalude sagedust ja valu tugevust. Liikumine aitab vabaneda ka stressi hormoonidest ja vabastab  endorfiine, mis aitavad paremini taluda valu.

Hoidu pikaajalisest pea-ja kaelalihaste pingest:

Kestev või intensiivne lihaste kokkutõmme pea-või kaela piirkonnas võib tuua peavalu. Soorita kaela lihaspinget leevendavaid harjutusi http://www.peavalu.ee/static/files/046/peavalu-1.jpg

Pingetüüpi peavalu võib vallandada ka ebasoodne kaela asend magades. Vältida kõrget peaalust. Padi ei tohiks olla  õlajoonest kõrgemal.

Uurimuste järgi on noorukitel peavalu vallandunud ka sagedasest närimiskummi närimisest, mis tekitab lõualuude lihaspinget.

Väldi peavalu vallandavaid tegureid:

Mõnedel migreeniga inimestel on peavalu vallandavaid tegureid, mille vältimine vähendab peavalude sagedust. Loe ja kuula, mis võib migreeni esile kutsuda https://www.kliinik.ee/pildilised_ravijuhised/okolaad_juust_mis_kustub_esile_migreeni/aid-35180

Füsioteraapia

Massaaz

Kognitiiv käitumuslik teraapia


Arsti juurde pöörduge, kui peavalud on sagedased, häirivad igapäevaelu, peavalu iseloom on muutunud või on tekkinud uus peavalu, ei allu hästi ravile, kaasneb teisi sümptomeid. Sagedaste peavaludega pidage peavalupäevikut, kuhu kirjutage peavalude sagedus, kestus, iseloom, vallandavad tegurid, tarvitatud valuvaigistid ja nende efektiivsus.