Tasakaalustatud toitumine – Vaimse tervise vitamiin

KUIDAS TOETADA ENNAST LÄBI TASAKAALUSTATUD TOITUMISE? 

Vaimsele tervisele on kõige parem selline toitumine, mis on regulaarne ja mitmekesine ning see, kui oled piisavalt arvestav selle suhtes, mida sööd ja võimalusel valid toitu, mis Sinu kehale ja vaimule head teeb.

Oleme allpool välja toonud erinevaid nippe ja toimimisviise, mida saaksid kas ise või koos meeskonnaga tööl, koolis või kodus proovida. Kujundasime ka vestluskaardid, mis toetavad tasakaalustatud toitumise teemaliste vestluste algatamist ning lisasime mõned tegevusideed lastega kasutamiseks. Uuri lähemalt! (PS! Rohkem infot näed allpool vastava kaardi valimisel).

Tasakaal on peaasi!

Mõned lihtsad nipid, mida igaüks meist saab ise ette võtta:

  • Õues läheb aina soojemaks! Leia hetki, et oma lõunasööki õues nautida. Eriti tore kui saad seda teha koos sõbraga. Kas või video vahendusel.
  • Enne söömise alustamist võta hetk ja nuusuta toitu, mida sööma hakkad ning luba endal toidu head lõhna nautida.
  • Vaata, mis toiduained kapis halvaks kipuvad minema. Äkki ei tasu neid siis enam osta või tuleks täpsemalt planeerida, mida millisel päeval söögiks valmistad.
  • Tee lihavaba päev! 
  • Kuula oma keha pärast sööki. Keha annab tegelikult  häid märguandeid, kui miski ei sobi.
  • Joo klaas vett iga kord, kui tahad näksida. Ehk on sul hoopis janu!
  • Pea toidupäevikut! Jah, see on tõesti väga tüütu tegevus. Aga tee seda näiteks ainult 3 päeva. Õpid märkama oma käitumismustreid ja võibolla on see hea algus oma harjumuste muutmiseks. Toidupäeviku kohta vaata lähemalt siit 
  • Proovi võimalusel süüa aeglaselt, keskendudes toidu maitsetele, tekstuurile ja värvidele!
  • Kuula oma keha, mille järele tal isu on! Mõnikord küsib keha mingit toitu, mõnikord on isutunde taga hoopis janu, aga mõnikord hoopis väsimus, tüdimus või mõni muu rahuldamata emotsionaalne vajadus!
  • Kui kipud kiirustamise tõttu söögikordi vahele jätma, plaani söögiajad ja mida sööd eelmisel õhtul või kogu nädala peale ette. Siis ei pea kiirel ajal mõtlema, mida ja millal süüa.
  • Kui märkad, et oled pisut närviline või on Sul raske keskenduda, küsi endalt, ega sul äkki kõht tühi ei ole? Kui see on põhjuseks, siis pista midagi põske.

Mõned lihtsad nipid, mida oma meeskonnaga proovida:

  • Otsustage koos hommikukohv juua pärast koosolekut ja vaadake, millist mõju see teie organismile avaldas. Ehk märkab mõni meeskonnaliige, et liiga vara joodud hommikukohv muudab ta enne koosolekut ärevaks 😉 
  • Kui teete koosolekut ühes ruumis, võta suur pakk porgandeid kaasa ka teistele jagamiseks ja tee seda rutiinselt. Kui Teie koosolekud on kolinud internetti, kutsu meeskonnakaaslasi üles endale koosoleku kõrvale tervist toetavat vahepala varuma. Nii võid saada toreda staatuse – “Terviseguru”!
  • Jagage retsepte! Tehke koos plaan, et kõik valmistavad kodus see õhtu ühesugust toitu. Õhtusöögi ajal või pärast jagage videokõnes, kuidas kellelgi välja tuli.
  • Hommikusöögi söömine võib tasakaalustatud toitumisele palju kaasa aidata! Leppige kokku hilisem koosoleku aeg, et kõik jõuaks hommikul kindlasti ära süüa!
  • Tehke üksteisele harjumuste muutmiste väljakutseid!  Kolm korda päevas klaas vett! Õun päevas nädal aega! Õhtusöök enne kella 19! 
  • Kui märkad, et mõni kolleeg ei tee söögipause, kutsu ta endaga ühisele lõunale.
  • Väiksemat mõõtu meeskonnas leppige kokku, et igaüks valmistab ja toob ühel päeval selle nädala jooksul ka teistele meeskonnaliikmetele lõuna kaasa!

Tegevusideed ja nipid õpetajatele, mida tasakaalustatud toitumise teema käsitlemiseks lastega kasutada:

  • Lase igal õpilasel järgmisse tundi (võib ka e-tundi) kaasa võtta oma lemmik köögivili või puuvili, mida talle nosida meeldib. Koos saab arutada, millist head vitamiini me neist konkreetsetest valikutest saame.
  • Lase lastel teha sisemise dialoogi harjutus, kus vestluskaaslasteks on Tunne ja Keha. Nt Tunne tahab haarata krõpsupaki järele, aga kuidas Keha sellele vastata võiks? Äkki saab kahekõnest lõpuks üks minietendus, kuhu ka Mõistuse hääl sekkub?
  • Jaga nädala alguses tunnis laiali VESTLUSKAARDID (saad neid alla laadida nii ühe kaupa veebis jagamiseks kui ka komplektina väljalõikamiseks), jaga õpilased paaridesse ja lase neil vestluskaartide abil toitumise teemal rääkida. Nädala lõpus arutage koos kuidas läks ja mida nad märkasid).
  • Tehke keset videotundi ampsupaus! Ekraanid võib tööle jätta 😉
  • Külmkapi BINGO (kui olete distantsõppel, saate seda ühiselt ekraani vahendusel teha/kui olete koolis, jätke mõned ülesanded koduseks):
    • joonistage endale BINGO ruudustik ja kirjutage sinna ühise ajurünnaku tulemusel erinevad toiduainete nimetused. 
    • käige oma koduse külmkapi juures piilumas, kas saate BINGO ruudud täis?
    • valige nüüd oma lemmikud toiduained ning valmistage nendest endale tervist toetav vahepala.
    • Jagage retsepte ja muljeid 
  • Tehke tunnis teadliku söömise harjutust: uurige toitu erinevate meeltega: puudutades, vaadates, silmad kinni nuusutades, lõpuks aeglaselt maitstes. Katsetage, kas toit tundub teistsugune, kui seda aeglasemalt ja keskendudes süüa!
  • Tehke üheks kodutööks menüü koostamine või perele tasakaalustatud hommikusöögilaua katmine ning jagage tulemust teistega!

Vestluskaardid: Kuidas rääkida tasakaalustatud toitumisest?

Laadi alla sobiv fail:

Vestluskaardid_toitumine_EST.ZIP

VESTLUSKAARDID-TOITUMINE-VÄRV

VESTLUSKAARDID-TOITUMINE-BW

VAIMSE TERVISE VITAMIINI-MINUTID

tartu_logo_suur
sotsmin_3lovi_est
Transpordiamet_3lovi_est_rgb
TAI_logo_EST_RGB-01
Rademar-logo_color_long
takl-logo-vert-color
LKK_logo_originaal copy (1)
terviserajad-logo
Elisa_logo
TagasiKooli_logo (2) (1)
puhka_eestis_vertical_negative
BRE
logo__pare-paremaks@1x
Just Film nunnu
Tallinna_Keskraamatukogu_logo_web
RR_logo_horisontaal_color
jazz
tallinn_logo_rgb
haridusmin_3lovi_est
Teeviit-noorteinfo-kodu-roheline@2x (1)
Asset 8@1x
geenivaramu