Head suhted – Vaimse tervise vitamiin

Head suhted - vaimse tervise vitamiinKUIDAS TOETADA ENNAST LÄBI HEADE SUHETE?

Suhtlemine täidab meie päevi koolis, kodus, tänaval, poes, pargis ja matkarajal. Näost näkku, telefonis, sõnumitena, arvutis. Sõnadega, naeruga, ilmetega, kehakeelega. Head suhted on üks inimese põhivajadusi, sellepärast tunnemegi end nii kehvasti, kui oleme üksikud ja pole kellegagi mõtteid jagada, kui seda vajame. Aga kuidas neid häid suhteid saada? Selleks on mitmeid oskusi, mida saab õppida, ja põhimõtteid, mida järgida.

Oleme allpool välja toonud erinevaid nippe ja toimimisviise, mida saaksid kas ise või koos meeskonnaga tööl, koolis või kodus proovida. Kujundasime ka vestluskaardid, mis toetavad heade suhete teemaliste vestluste algatamist ning lisasime mõned tegevusideed lastega kasutamiseks. Uuri lähemalt! (PS! Rohkem infot näed allpool vastava kaardi valimisel).

Toetavad suhted aitavad meil elus tasakaalu hoida. Tasakaal on peaasi!

  • Võta see nädal iga päev 15 minutit, et kellegi lähedase inimesega koos mängida, hullata, nalja teha, jutustada. Kingi lähedasele 15 minutit tõeliselt segamatut tähelepanu, kus keskenduda teie koosolemisele.
  • Kui tahad öelda midagi kriitilist, peatu ja mõtle hetkeks ning ütle hoopis midagi lahket.
  • Korralda pisipidusid videokõne teel! Näiteks: Ostsid uue panni? Tähista seda pidulikult: kokka endale või perele mõni lemmikroog. Tahad sõbraga koos õhtusööki nautida? Üllata teda! Tee söök valmis ja vii tema portsjon talle karbiga ukse taha. Hiljem saate ühiselt videokõne vahendusel muljetada.
  • Mine kellelegi appi. Lihtsalt vabast tahtest.
  • Tunnusta oma kolleegi. Ja elukaaslast. Ja sõpra. Oma ema ja isa. Last. Ennast!
  • Pühenda enda ajast 20 minutit kellelegi, et teda ära kuulata ja toetada.
  • Peida kaaslasele komm taskusse või jäta see tema ukse taha? Postkasti? Vahet pole kuhu: peaasi, et see oleks talle meeldiv üllatus!
  • Kas su kaaslane unustab alati oma kirjutusvahendi maha, võileiva koju, telefoni wc-sse? Ole abivalmis ja aita talle neid asju meelde tuletada või pane talle asjad ise kaasa.
  • Naerata! Mõned ideed inimeste osas, kes kindlasti Sinu naeratust väärivad: sina ise, kaaslane, lapsed, sõbrad, töökaaslased, täitsa võõrad.
  • Täida vaimse tervise töövihikut, mille leiad https://esmaabi.peaasi.ee/toovihik/. Jaga kaaslasega, ehk ka tema on valmis mõningaid ülesandeid täitma. Mida märkate?
  • Täna kedagi, kes on Sind elus aidanud. Ütle seda silmast silma, telefonis või kirjuta talle kiri.
  • Saada või jäta tänukiri inimesele, kes teeb nö nähtamatuid ülesandeid: peseb nõusid, koristab, paneb raamatud riiulil korda, puhastab kohvimasinat. Kui see oled Sina, siis kirjuta tänukiri iseendale.
  • Vestle 10 minutit kellegagi, kellega sa tavaliselt väga palju ei suhtle.
  • Loo teadlikult iga negatiivse suhtlusolukorra/kriitilise märkuse kohta 3 positiivset olukorda/tunnustavat märkust. See aitab suhteid paremini tasakaalus hoida.
  • Alustage koosolekut sellega, et tunnustate kordamööda üksteist.
  • Kirjutage meeskonnas üksteisele kasutusjuhendid teemal “Kui Sa märkad, et ma olen ülemäära stressis, siis ma soovin, et toetaksid mind tehes/öeldes …..” Jagage kasutusjuhendeid omavahel, suhtuge uudishimulikult individuaalsetesse erinevustesse ja leppige kokku, et aktsepteerite neid.
  • Uurige reedel ühisvestluses, mida teised nädalavahetusel plaanivad ette võtta lõõgastumiseks ja energia taastamiseks. See annab võimaluse üksteist inspireerida ja esmaspäeval vastastikku uurida, kuidas läks.
  • Alustage koosolekut sellega, et jagate mingil humoorikal viisil (näiteks leiate internetist mõne lõbusa skaala, kasutate emotikone, kehakeelt vms), kuidas igaüks end parasjagu tunneb. Leppige kokku, et aktsepteerite erinevaid tundeid ja toetate üksteist.
  • Leppige meeskonnaga kokku, kuidas toetate seda, et inimesed töökohas hoiaksid oma vaimset tervist, puhkaks hästi ja pühendaks aega peredele.
  • Leidke viise, kuidas anda üksteisele rohkem positiivset tagasisidet.
  • Leidke võimalusi, kuidas omavahelist suhtlemist soodustada, isegi kaugtööd tehes
    • Näiteks jooge hommikuti videokõne vahendusel koos kohvi ja rääkige ka töövälistest asjadest.
    • Tehke ühine lõuna videokõnes või lõunaaegne jalutuskäik telefonis vesteldes.
  • Mõelge, kuidas kaasata neid, kes võivad end töökeskkonnas tunda üksiku, eemalejäetuna või tõrjutuna.
  • Jagage sisekommunikatsioonis artikleid ja soovitusi teie kõigi jaoks olulistel teemadel (mis toetavad suhteid).
  • Vaadake töötajate rahuloluküsitluste tulemusi ja mõelge, kas midagi lihtsat on võimalik kohe ära teha?
  • Tehke tiimis üleskutse, et igaüks annetab kasvõi 1 euro heategevuseks enda valitud organisatsioonile ning jagage ühiselt, miks igaüks just selle organisatsiooni/valdkonna valis. Nii saate teha koos head ja ka üksteist paremini tundma õppida!
  • Ärge pingutage suhete toetamisega üle – vahel aitavad ka lühikesed vestlused ja tunnustavad sõnad näidata töötajatele, et nad on väärtustatud.
  • Täitke koos lastega vaimse tervise töövihikut, mille leiad https://esmaabi.peaasi.ee/toovihik/. Arutlege ühiselt, kuidas heade suhete hoidmine meie vaimset tasakaalu toetab?
  • Anna õpilastele tavalisest enam koduseid ülesandeid, mida saab teha rühmatööna või paarides, et oleks lisavõimalusi suhtluseks ja koostööks.
  • Jaga nädala alguses tunnis laiali VESTLUSKAARDID (saad neid allalaadida nii ühe kaupa veebis jagamiseks kui ka komplektina väljalõikamiseks), jaga õpilased paaridesse ja lase neil vestluskaartide abil heade suhete teemal rääkida. Nädala lõpus arutage koos kuidas läks ja mida nad märkasid).
  • Innusta õpilasi vestlema vähemalt 10 minutit kellegagi, kellega nad tavaliselt väga palju ei suhtle. Lase neil oma märkamisi jagada: kas see ülesanne oli nende jaoks lihtne või raske? Mida see neile õpetas?
  • MÄNGUIDEE – UUS VALIK:
    • Tehke ühine ajurünnak ja pange kirja erinevaid suhtlusolukordi, mis lastel ja noortel sel nädalal on olnud. Nt tänulikkus, jagamine, toetamine, aga ka solvumine, tülitsemine, vihastamine.
    • Moodustage paarid ja laske igal paari valida üks olukordadest ning see dialoogi vormis kirja panna (mis juhtus, mida keegi ütles ja kuidas käitus). Võib teha ka läbimänguna videosse. Väikse vimkana tuleb loole mõelda aga vähemalt 3 erinevat lõpplahendust – TEHA UUS VALIK 3x. Seejärel võiks neid erineva lõpuga stsenaariume ühiselt arutada ja mõelda, mis on ühe või teise asjade käigu tagajärg – mida võidame ja mida kaotame.
    • Harjutuse eesmärk on kogeda ja läbi mängida, et meil on suhtlemisolukordades igal hetkel võimalus valida, kuidas reageerime – kas ärritume ja nähvame või proovime jääda rahulikuks; ütleme, kui miski tegi haiget või pahandas ja otsime koos lahendusi. Valikuid võib teha igal suhtlemise hetkel ja hea on, kui oskame neid teha teadlikult ning ette näha, mida üks või teine reageerimine võib endaga kaasa tuua.

VITAMIINIMINUTID - SUHTED

tartu_logo_suur
sotsmin_3lovi_est
Transpordiamet_3lovi_est_rgb
TAI_logo_EST_RGB-01
Rademar-logo_color_long
takl-logo-vert-color
LKK_logo_originaal copy (1)
terviserajad-logo
Elisa_logo
TagasiKooli_logo (2) (1)
puhka_eestis_vertical_negative
BRE
logo__pare-paremaks@1x
Just Film nunnu
Tallinna_Keskraamatukogu_logo_web
RR_logo_horisontaal_color
jazz
tallinn_logo_rgb
haridusmin_3lovi_est
Teeviit-noorteinfo-kodu-roheline@2x (1)
Asset 8@1x
geenivaramu