Saa ebamäärasusega sõbraks

Põhiline ärevuse vallandaja on ebamäärasus ja ebakindlus. Sa muretsed tõenäoliselt enam siis, kui ei ole milleski 100% kindel. Kaheldes mõne otsuse õigsuses (näiteks millise loovtöö teema peaksid valima või kuhu ülikooli püüdma sisse astuda) või kui Sa ei tea, kuidas miski täpselt välja võiks kukkuda (näiteks mis võib peol toimuda), muretsed tõenäoliselt enam.

Muretsemise abil püüame teada saada, mis kõik võiks valesti minna, et olla tulemuses kindlad.

Probleem on aga selles, et kuna me ei saa tulevikku ette ennustada, on elus peaaegu kõik ebamäärane.

Kui ebamäärasus on miski, mis Sind ärevaks teeb, on parim viis sellega toimetulemiseks õppida tundma end mugavalt ka “teadmatuses olles”.  Muretsedes püüad saavutada 100% kindlust asjade üle, aga see lihtsalt ei toimi! Kui see toimiks, ei saaks ärevus olla ju probleem, kuna teaksid ette, kuidas kõik välja kukub!

Me püüame kindlust saavutada sageli ka sel viisil, et küsime korduvalt teiste käest kinnitust. Näiteks: “Oled sa ikka kindel, et sa ei ole mu peale pahane?”; “Ega sa ei jäta mind peol üksinda?” (kusjuures see võib üsna tüütuks osutuda!)

Niisiis – kuidas ebamäärasusega sõbraks saada? Parim viis on püüda ebamäärasust taluda ja seista silmitsi teadmatusega.

NÄITED, KUIDAS SEDA TEHA:

  • Ära loe teksti üle enne ärasaatmist (lepi, et selles võib olla vigu).
  • Telli kohvikus midagi enda jaoks täiesti uut.
  • Tee valmis kodutöö ilma, et palud vanematel see enne esitamist üle vaadata.
  • Delegeeri oluline osa kooliprojektist hoopis kellelegi teisele.
  • Ära küsi sõbralt, kas talle meeldib Sinu ostetud uus riideese.
  • Ütle endale, et lihtsalt vaatad, kuidas peol läheb selle asemel, et valmistud eelnevalt mõttes igaks tegevuseks ja vestluseks.

Algselt tunned end tõenäoliselt üsna ärevana. See on märk sellest, et oled õigel teel! Mida enam neid tegevusi teed, seda vähem ärev oled. Proovi järele! Vaata, kuidas ärevus kasvab, kui tegeled hirmuga ebamäärasuse ees.

JÄTA MEELDE: AINUS VIIS ÄREVUSEGA TOIME TULLA ON SELLEGA KOKKU PUUTUDA!

Tõenäoliselt on kõik harjutused esialgu keerulised ja ebamugavust tekitavad. Millal iganes me midagi uut või teistmoodi teeme, tundub see veidi veider ja kummaline. See ei tähenda aga, et teed midagi valesti, vaid seda, et alustasid hirmudega toimetulemise ja nendest ülesaamisega. Eesmärk ei ole endale tõestada, et kõik tuleb alati hästi välja (ehkki enamasti tuleb), vaid lubada endal tunda ärevust ja teadmatust ning seda endale mitte pahaks panna.

See nõuab harjutamist ja järjekindlust ning teinekord samadesse olukordadesse takerdumist, kuid kui nippide abil harjutamist jätkad, hakkad kogema ka edusamme.