Kuidas ma ise ennast aidata saan?

Kõige olulisem on hoida silm peal oma meeleolul – kuidas meeleolu vaheldub ning mida Sa ise ja teised märkavad olukorras, kui Sinu meeleolu hakkab kõrgenema või alanema. Bipolaarse häire korral on oluline hoida meeleolu tasakaalus – eesmärk on püsida tasemel 0 (vt. joonist), siis on Sinu meeleolu kõige tavapärasem ja tasakaalukam.

Analüüsi ennast

… ja kirjuta üles, kuidas Sa ennast tunned, millised mõtted Sul on ja mida Sa teed erinevates meeleolufaasides – siis kui meeleolu hakkab kõrgenema või alanema. Palu, et lähedased sõbrad ja pereliikmed Sind aitaksid – nemad võivad olla märganud asju, millest Sa ise ei pruugi teadlik olla.

Koosta tegevusplaan

– mida Sa saad teha, et Sinu meeleolu püsiks tasakaalus. Palu abi lähedastelt sõpradelt ja pereliikmetelt, et nad aitaksid Sul lahendusi leida. Alanenud meeleolu puhul loe Depressiooni alalõiku.

Siin on mõned soovitused mania perioodiks:

Oh tore, magus mania!

Sa tahaksid minna, teha, rääkida, korraldada, miski ei suuda sind peatada….

STOPP! Maniale järgneb depressioon. Mania perioodil teed sa asju, mida sa tavaliselt kunagi ei teeks. Ravimid ja teraapia aitavad sul meeleolu stabiilsena hoida. Sina ise saad ennast aidata nii, et õpid mania perioodil vähem ennastkahjustavalt käituma.

Tee plaan

  • Hoia rahakott “tühi” – ära hoia kodus sularaha ja sea kaardilimiidid minimaalseks. Vajadusel palu lähedaste või sõprade abi rahaasjade hoidmisel ja planeerimisel.
  • Harrasta tervisesporti, liikumist – see aitab energiat kulutada, lisaks aitab ennetada depressiooni ja leevendada stressi.
  • Õpi midagi uut – kasutada energiat uue oskuse/teadmise omandamisks on parem kui riskantseid ettevõtmisi harrastada.
  • Ole enda vastu aus. Mania ajal tunned end ülivõimsana, üliinimesena. Tuleta endale meelde oma reaalset mina. Kuigi sulle meeldib olla superkangelane, oled sa ikkagi inimene. Su elus on asju, mis sulle meeldivad, inimesi, kes sinust hoolivad ja keda sina armastad.

Ja lõpuks: ükskõik kui hästi sa ennast mania ajal ka ei tunne, see ei jää kestma. See möödub ja sa oled jälle tavaline; võimalik, et langed depressiooni. Ära lõpeta ravimite võtmist mania ajal. Mania on ajutine, aga selle tagajärjed ei pruugi olla.

Igapäevane meeleolu jälgimine

Täida igapäevaselt või sagedamini, kui Sa ise või keegi teine märkab Sinu meeleolus muutuseid. Kui sa märkad, et meeleolu tõuseb või langeb liiga palju, siis koosta tegevusplaan. Siin on abiks ka tööleht 2.